۱۳۸۹/۱۰/۱۸

معرفی سیستم پورتال Liferay


Liferay چیست؟

یک سیستم پورتال سورس باز مبتنی بر جاوا است که برای ایجاد پورتالهای سازمانی در سطج حرفه‌ای بسیار مناسب است.
اگر قصد راه اندازی یک مجموعه سایت برای یک سازمان بزرگ را دارید و نیازمند یک سیستم مدیریت محتوا با توانایی کنترل کامل دسترسی کاربران هستید Liferay گزینه مناسبی است.

لیست فابلیتهای سیستم Liferay :

سیستم مدیریت کاربران : این سیستم در Liferay بسیار فدرتمند است براحتی می‌توانید:

- یک کاربر جدید ایجاد کنید.
- اطلاعات بک کاربر قدیمی را ویرایش کنید.
- برای کاربران گروه و رل تعریف کنید. با کمک گروه و رل می‌توانید سطح دسترسی کاربران را بر قسمتهای مختلف سایت و فایلهای مختلف مدیریت کنید. مثلاً یک صفحه فقط برای مدیران سایت قابل مشاهده است و یا فقط گروه خاصی از کاربران بتوانند در سایت امکان ارسال مطلب داشته باشند.

سیستم ایجاد و مدیریت انجمن گفتگو : در یک انجمن گفتگو می‌توان امکان بحث و گفتگو را درباره موضوعات مختلف را برای کاربران فراهم نمود.
این انجمن را می‌توان به بخشهای مختلف تقسیم نمود و به هر بخش سطح دسترسی های متفاوتی را اعمال نمودوبرای هر بخش کاربران و مدیرانی را تعریف نمود.در هر انجمن براحتی می‌توان کاربران را مدیریت کرد و حتی می‌توان دسترسی یک کاربر را به یک انجمن گفتگو بطور کامل قطع نمود که به این کار به اصطلاح بن کردن می گویند. مطالبی را که توسط کاربران در انجمن پست می‌شود را می‌توان با کمک تگ هایی که برای هر پست تعریف می‌شود براحتی جستجو کرد.

سیستم ویکی Wiki : ویکی یک مرجع اطلاعات درباره یک موضوع خاص می‌باشد . فرض کنید در یک سازمان نیاز دارید که پرسنل اطلاعات خود را در مورد یک موضوع فنی با هم به اشتراک بگذارند. با کمک ویکی این امر میسر می‌شود . در یک ویکی هر کاربری که اجازه داشته باشد براحتی می‌تواند صفحات که حاوی اطلاعات فنی باشد را ایجاد نمود و آنرا برا سایر کاربران به اشتراک گذاشت. برای هر مطلبی می‌توان توضیحاتی را قرار داد.

سیستم نظر سنجی : در Liferay یک سیستم قدرتمند برای ایجاد نظرسنجی های مختلف در سایتهای درون سازمانی و پورتالها موجود است که براحتی با سیستم مدیریت کاربران تلفیق می گردد.

سیستم جمع آوری اطلاعات : یکی از قابلیتهای جالب در Liferay توانایی استفاده از فرمهای وب برای جمع آوری اطلاعات درباره موضوعات مختلف است. هر فرم وب در هنگامی که توسز مدیریت سایت تعریف می‌شود و روی وب سایت قرار می‌گیرد می‌تواند اطلاعات مورد نظر را به صورت کاملاً ساختار یافته از کاربران سایت جمع آوری کند.هر فرم دارای دو حالت ویرایش و نمایش است . حالت نمایش مخصوص کاربران عادی و حالت ویرایش مخصوص مدیران سایت است.


سیستم وبلاگ داخلی :
Liferay دارای یک سیستم وبلاگ داخلی است که این امکان را فراهم می‌کند که به هر کاربر یک وبلاگ اختصاص داد و کاربر می‌تواند درون وبلاگش بخشهای مختلفی ایجاد کند و مطالب مورد نظرش را درآن پست نماید. کاربران می‌توانند در وبلاگهای یکدیگر نطر بدهتد.کلیه اطلاعا ت و پستهای یک وبلاگ دارای قابلیت جستجو است . همچنین می‌توان به هر پست قابلیت ارزش دهی داد تا سایر کاربران بتوانند میزان مفید بودن آن پست را مشخص کنند.
نکته دیگر در مورد وبلاگها ایجاد خروجی RSS ازپستهای هر وبلاگ است با کمک این قابلیت می‌توان براحتی بدون آنکه به وبلاگ سر بزنیم از تغییرات آن آگاه شویم.

سیستم تقویم مشترک : یک سیستم تقویم مشترک در داخل یک سازمان بسیار مفید است . براحتی می‌توان رویدادهای مختلف را درون تفیویم تعریف نمود و با سایر کاربران به اشتراک گذاشت.

سیستم گردش کار یا WorkFlow : یک قابلیت بسیار مفید در بخش مدیریت Liferay امکان تعریف گردش کار است. با کمک گردش کار براحتی می‌توان برای سازمان یا شرکت یک سیستم مدیریت پرونده یا یک دبیرخانه الکترونیک ایجاد نمود.

سیستم مدیریت محتوا و انتشار اسناد : این سیستم یکی از برجسته‌ترین قابلیتهای Liferay است که دارای امکانات زیر می باشد:

تعریف پوشه و زیر پوشه برای اسناد و تصاویر.
امکان اضافه کردن نامحدود اسناد و تصاویر.
امکان مدیریت کامل دسترسی ها به اسناد و تصاویر.
امکان جستجو بر روی اسناد و تصاویر
امکان انتشار اسناد و تصاویر بصورت بولتن و ژورنال.
امکان تعریف الگو برای نحوه نمایش اسناد و تصاویر انتشار یافته.
امکان مدیریت کامل بر نحوه دسترسی کاربران بر موارد انتشار یافته.

سیستم چت و ارسال پیام سریع : با کمک این قابلیت یک کاربر Liferay می‌تواند با سایر کاربران پیغامهای سریعی را رد و بدل کند این مورد را می‌توان براحتی مدیریت نمود و دسترسی کاربران را محدود و کنترل نمود.Liferay قابلیت استفاده از سیستم اس ام اس را نیز دارا می باشد. البته باید برای این امر پیکره بندی شود.

سیستم جستجو : یک سیستم پورتال سازمانی بدون داشتن قابلیت جستجو اصلاً مفید نیست.تمام اطلاعاتی که در یک سیستم پورتال وارد می‌شود با متدهای مختلف قابل جستجو است.

مشخصات فنی سیستم پورتال Liferay:
زبان برنامه نویسی : Java
بانکهای اطلاعاتی : MySql – Oracle – SQL Server
سیستمهای عامل : Windows – Linux
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر